امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدار دور موتور خودرو
نویسنده پیام
HPower آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 4
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰

تشکرها : 0
( 0 تشکر در 0 ارسال )
ارسال: #1
مدار دور موتور خودرو
سلام خدمت تمام دوستان عزیز

ببخشید میخواستم بدونم چطوری میشه مداری طراحی کرد که دور موخور خودرو رو سون سگمنت نمایش بده ؟
۰۸-دى-۱۳۹۶, ۲۰:۲۷:۲۲
ارسال‌ها
پاسخ
1نفر آفلاین
مدیر بخش الکترونیک
*****

ارسال‌ها: 115
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۴

تشکرها : 956
( 213 تشکر در 100 ارسال )
ارسال: #2
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام
باید واسه این کار پالسهای ارسالی از سنسور دور  موتور رو بخونید(بشمارید) و کار این سنسور براساس میدان مغناطیسیه که با حرکت دندانه های فلایویل از روبروی اون،شروع به پالس دهی میکنه
حالا شما اول سنسور مورد نظرتون رو بررسی کنید ببینید نحوه تشخیص دندانه ها و درنتیجه شمارش اون چجوری و در ازای هر دور از چرخش میل لنگ چه تعداد پالس میده و...
بنظرم اگه سنسور خاصی مدنظرتونه برید کاتالوگ همونو بخونید و دیگه اینکه کسی اینجا کل پروژه رو فکر نکنم اماده داشته باشه پس اگه خواستین مراحل پیشرفت رو اینجا بگید تا با هم ادامه بدیم
سختیه کار همین مرحله اوله (شناخت سنسور و ...) و بقیش فکر نکنم چندان مشکل باشه
[تصویر:  ss.JPG] 
موفق باشید

ORG  00H
Loop :
MOV  Life,#♥H
JMP  Loop
END

۰۸-دى-۱۳۹۶, ۲۱:۱۵:۱۱
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy, hadikh73
HPower آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 4
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰

تشکرها : 0
( 0 تشکر در 0 ارسال )
ارسال: #3
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام
ممنون از راهنماییتون

من چند جا که تحقیق کردم نوشته بود که پالس ها رو میشه از سیم کوئل اندهزه گیری کرد 

با یه اپتوکوپلر سیگنال از کوئل میگیری میدی میکرو ( همچین چیزی نوشته بود )
۰۸-دى-۱۳۹۶, ۲۳:۴۷:۵۶
ارسال‌ها
پاسخ
1نفر آفلاین
مدیر بخش الکترونیک
*****

ارسال‌ها: 115
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۴

تشکرها : 956
( 213 تشکر در 100 ارسال )
ارسال: #4
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام

بله از کوئل هم ميشه منتها اگه منظورتون خروجي کوئل باشه ولتاژ خيلي زيادي در حد20الي 30کيلو ولت داره که کلي دردسر واسه نمونه برداري داريم (عايق کاري هم بماند) ولي فکر کنم ولتاژ اعمالي به ورودي کوئل توسط ecu همون برق باتري هست و بصورت پالس ارسال میشن و ميشه ازش نمونه برداري کرد(البته همونطور که ميدونين اين مورد واسه ماشيناي انژکتوري صدق ميکنه) انژکتوري ها کوئل دوبل دارن و ماشيناي کاربراتوري سيستم جرقه شون ترکيبي از دلکو و کوئل هست و با اينا کمي فرق داره

خب اگه واسه انژکتوری میخواید طراحی کنید کمي درباره کوئل دوبل بگم ^_^

در ورودی کوئل(سیم پیچ اولیه کوئل):
بطور مثال برق 12+ (البته 12نیست و بطور قراردادی این مقدار رو میگیم:) ) از طريق رله ي دوبل به پايه ي 3و4 کوئل وصل میشه و منفي ها از طريق ECU قطع و وصل میشن و به  پايه هاي 2و 1 کوئل دوبل اعمال میشن (این یعنی میتونه سیم پیچ اولیه کوئل اول بین پایه های 1و4 و  سیم پیچ اولیه کوئل دوم بین پایه های 3و2 باشه)
در این صورت منفی اعمال شده توسط ecu به پایه 1 برای جفت شمع 1و4 میگیریم و منفی اعمال شده توسط ecu ب پایه 2 برای جفت شمع 2و3 درنظر میگیریم 
پس دو شمع به طور همزمان جرقه میزنن  و در دو سيلندر که در مراحل احتراق و تخليه قرار دارند عمل مي کنن ، بنابراين در هر دور از موتور دو شمع همزمان جرقه میزنه 
(در هر دور موتور 4سیلندر هر 4 مرحله ی تراکم ،مکش ،احتراق و تخلیه رو داریم و هر سیلندر در یکی از این مراحله )
البته همیشه این آرایش اتصال برق مثبت در سیم کشی ماشینها وجود نداره و ممکنه متفاوت باشه ولی ما در اینجا کاری به مثبت نداریم و منفی رو باید در نظر بگیریم

نتیجشو خودتو بگیرین دیگه راحته ^_^

واسه کاربراتوری هم اگه خواستین توضیح میدم
در اخر بگم که توضیحات مال موتورای 4سیلندر بنزینی هست و برای 2 و 6 سیلندر یکمی متفاوته

ORG  00H
Loop :
MOV  Life,#♥H
JMP  Loop
END

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۹-دى-۱۳۹۶, ۱۶:۱۱:۲۵، توسط 1نفر.)
۰۹-دى-۱۳۹۶, ۱۵:۴۸:۵۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : lord_viper, babyy, hadikh73
HPower آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 4
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰

تشکرها : 0
( 0 تشکر در 0 ارسال )
ارسال: #5
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام ممنون بابت پاسخ گویتون دوست عزیز

ولی خوب برای نصب دور موتورهای اسپرت از خود سیمی که میاد پشت امپر انشعاب میگیرن
حالا نمیدونم اونم پالس میفرسته یا ولتاژ ؟؟
چون اون سیم تو همه ماشین ها هست چه کاربراتوری چه انژکتوری
۲ تا از این دور موتورهای اسپرت رو بازکردم مدارش smd بود و خیلی پیچیده
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۰۹-دى-۱۳۹۶, ۲۰:۴۹:۵۸، توسط HPower.)
۰۹-دى-۱۳۹۶, ۲۰:۴۸:۳۳
ارسال‌ها
پاسخ
1نفر آفلاین
مدیر بخش الکترونیک
*****

ارسال‌ها: 115
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۴

تشکرها : 956
( 213 تشکر در 100 ارسال )
ارسال: #6
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام
خواهش میکنم
اول با عرض معذرت یه نکته رو متوجه نشدم منظورتون از ولتاژ و پالس چیه 
پالس و ولتاژ دو موضوع از هم جدا نیستن چجوری بگم یعنی یه پالس میتونه زیر مجموعه یه گروه به اسم ولتاژ باشه مثل اینکه بگید رضا یا انسان)یه شباهت اینطوریه
نمیدونم شاید منظورتون ولتاژ پیوسته یا گسسته(پالس) بوده

یخورده دیر گفتین ^_^
اگه چند روز زودتر گفته بودین همون موقع یه کیلومتر دیجیتال دم دستم بود میشد یه چیزایی بفهمیم
راستش اطلاعات کاملی از صفحه کیلومتر ندارم...

 انژکتوریا که دور موتورشون در اصل از سنسور روی گیربکسه (سنسور دور موتور) و فکر کنم اول به ecuاعمال میشه و بعد ecu سیگنال به صفحه میده

و اما کاربراتوریا 
بطور عادی(وقتی صفحه آنالوگ دارن) دور موتورشون رو  از دلکو میگیرن اما وقتی که صفحه رو عوض میکنن و صفحه دیجیتال میذارن یه سری دستکاری هم میشن مثلا  نیاز به اضافه کردن مدار هست شاید مثل این مدار و یا کمی پیچیده تر ، تا بشه دور موتور  کیلومتر دیجیتال  رو راه انداخت
 [تصویر:  d9j_tacho.png]

فکر کنم واسه دور موتور سه تا سیم میره که یکیش برق از سوئیچ و یکی هم بدنه یا منفی باتری و یکی دیگه همون پالس اعمالیه 
فکر میکنم اون سیمی که دنبالش هستین همین سیم سوم و اسمش تاکو هست(tacho) 
حالا اگه هم اسمی مشخص نبود اطراف عقربه دور موتور دنبالش بگردین همون حوالی قایم شده^_^

ORG  00H
Loop :
MOV  Life,#♥H
JMP  Loop
END

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۸-دى-۱۳۹۶, ۱۹:۲۵:۲۰، توسط 1نفر. دلیل ویرایش: خرابی سایت اپلود عکس قبلی )
۰۹-دى-۱۳۹۶, ۲۲:۴۱:۲۱
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : lord_viper, babyy, hadikh73
HPower آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 4
موضوع‌ها: 1
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۰

تشکرها : 0
( 0 تشکر در 0 ارسال )
ارسال: #7
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام بازم تشکر میکنم ازتون بابات راهنماییتون

منظورم از ولتاژ اینه که سیمی‌که پشت صفحه کیلومتر به امپر دور موتور وصله ولتاژش تغییر میکنه یا اینکه سیگنال ارسال میکنه برای تغییر عقربه دور موتور

و اینکه دور موتورهای اسپرتی که تو بازار هست  اغلب هم بر روی ماشین های کاربراتوری کار میکنه و هم بر روی ماشین های انژکتوری 

میخواستم بدونم اینا چطوری اندازه گیری میکنن
من خودم یه ۲ تا عقربه ای رو باز کردم اما مدار چند لایه داشت و قطعات smd بود قابل تشخیص نبود .
۱۳-دى-۱۳۹۶, ۱۰:۵۳:۲۵
ارسال‌ها
پاسخ
1نفر آفلاین
مدیر بخش الکترونیک
*****

ارسال‌ها: 115
موضوع‌ها: 2
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۴

تشکرها : 956
( 213 تشکر در 100 ارسال )
ارسال: #8
RE: مدار دور موتور خودرو
سلام
خواهش میکنم
والا فعلا که صفحه کیلومتر دم دست نیست تا نگاهی بهش بندازم و فعلا اطلاعات چندانی ندارم از مدار داخلیش 
اون سیم  پالس میفرسته رو برد و واسه اطمینان میتونید با ولتمتر یا اسیلسکوپ یا... اونو چک کنید
کیلومتر اسپرت هم باز نکردم ^_^ و شاید تو کیلومترهای اسپرت مداری مثل همون اپتوکوپلری تعبیه شده که با کاربراتوریا هم سازگار باشه اگه نباشه عقربه حرکتش متناوب میشه (رفت و برگشت شلاقی)
اگه صفحه دم دستتونه خودتون یه نگاهی بندازین ببینید چی دستگیرتون میشه
موفق باشین

ORG  00H
Loop :
MOV  Life,#♥H
JMP  Loop
END

۱۴-دى-۱۳۹۶, ۰۰:۳۱:۱۴
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ساخت تابلو روان و ساعت هوایی گردون یا همون Propeller Clock با موتور فن !!! t3r!p3000 85 74,342 ۲۲-شهریور-۱۳۹۵, ۲۱:۴۴:۳۸
آخرین ارسال: taherehselseleh
  [فوری] کنترل سرعت موتور با کیپد kurd9691 0 1,045 ۱۴-اردیبهشت-۱۳۹۵, ۱۶:۵۷:۴۶
آخرین ارسال: kurd9691
  [سوال] مشکل در لینک دادن مدار فرمان آردوینویی به مدار قدرت biner 2 1,373 ۲۹-فروردین-۱۳۹۵, ۱۱:۰۱:۴۳
آخرین ارسال: biner
  lcd کاراکتری+موتور dc cortex-m3 2 1,418 ۲۷-مرداد-۱۳۹۴, ۱۵:۰۶:۴۶
آخرین ارسال: cortex-m3
  پیدا کردن باگ برنامه ساده کنترل دو طرفه موتور dc با pwm cortex-m3 1 1,510 ۰۱-مرداد-۱۳۹۴, ۲۳:۱۱:۰۰
آخرین ارسال: r0b0
  درخواست راهنمایی برای مدار آمپلی فایر sinastar 1 2,478 ۰۸-تير-۱۳۹۴, ۰۹:۰۵:۲۱
آخرین ارسال: Ambassador
  کمک در مدار فاصله سنج اولتراسونیک rahim123 4 3,729 ۱۸-اسفند-۱۳۹۳, ۱۲:۴۷:۱۴
آخرین ارسال: 55235769
  درگیری LF33 و موتور! diamond_rtd 0 991 ۱۳-بهمن-۱۳۹۳, ۲۰:۲۷:۴۸
آخرین ارسال: diamond_rtd
  مدار فرستنده گیرنده مادون قرمز mreza_dm2004 24 18,446 ۲۶-مهر-۱۳۹۳, ۲۲:۲۷:۵۰
آخرین ارسال: رسول
  کنترل موقعیت موتور DC با انکودر iman-63 22 19,131 ۱۳-مهر-۱۳۹۳, ۰۰:۵۹:۱۷
آخرین ارسال: r0b0

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS